موسوی مهر: کار اصلی شهروند، اثر گذاری در ارتقای سیمای رسانه ای مشهد است

خبرنگار شهر آرا اولین سوال خود را از جناب موسوی مهر اینگونه مطرح کردند: ” امروز اولین رویداد  “رج” در مشهد در حال برگزاری است. موسسه شهر آرا که تلاش کرده است در این رویداد به عنوان حمایت کننده حضور داشته باشد، چه نقشی می تواند در رشد رسانه های محلی در سطح شهر مشهد ایفا کند؟”

جناب موسوی مهر هم پاسخ دادند: “موسسه فرهنگی شهر آرا در راستای الگویی که برای خود طراحی کرده است، در جهت نقش آفرینی برای ارتقای سیمای رسانه ای شهر مشهد تلاش می کند و  در حال طراحی عناصر مختلفی که لازمه این موضوع است، می باشد. شهر آرا همچنین برای این عناصر برنامه ریزی می کند تا حضور داشته باشند و کنش گری خود را انجام دهند. فاز رسانه های محلی، حقیقتی است که جریان دارد و موثر است.”

 ایشان در ادامه بیان کردند: ” ما  فضایی برای خودمان طراحی کرده ایم و برداشتی درباره آینده نه چندان دور رسانه های محلی داریم. این رسانه ها، اثر گذار ترین برش رسانه، برای تحولات آینده خواهند بود. بدین منظور، تصمیم گرفتیم ایده “رج” که در واقع همان رویداد هم رسانی و شتابدهی رسانه محلی است را برگزار کنیم. به این دلیل هم سراغ رسانه های فعال در حوزه مشهد الرضا رفتیم.

تصمیم این بود که آن ها را وارد فضای زیست بومی کنیم و اگر کمکی از دست ما ساخته است انجام دهیم. در صورت لزوم حتی هم افزایی انجام بدهیم تا آن ها بتوانند نقشی را که در پازل کلی طراحی کردیم، ایفا کنند. این آینده نه چندان دور در ذهن و تحلیل ما، قبل از ۱۴۰۴ هست و رسانه های محلی میاندار اثر گذاری های شهری و ملی خواهند بود. امیدواریم بتوانیم در این مسیر برای شتابدهی به این عناصر مفید و موثر حوزه رسانه نقشی داشته باشیم.

جناب موسوی مهر دلیل ورود شهر آرا به عرصه رویداد را اینطور شرح دادند: ” الحمدالله برای شکل دهی رویداد، عزیزان مبانی نظری کار کردند. لازم به ذکر است که بضاعت ما نیز در حوزه رسانه های محلی مشهد بسیار خوب است. شهر آرا هم به عنوان رسانه زیر نظر شهرداری این بضاعت را در خود نشان داد. این ها همه عواملی بود که باعث شد ما در رویداد شرکت کنیم.”

آقای موسوی مهر خطاب به شرکت کنندگان در رویداد گفتند: ” ما از عزیزان سپاسگذاریم که بسیار مطالبه گر و کنش گر در این رویداد شرکت کردند. تشکر می کنیم از عزیزانی که اینقدر برای مشهد دغدغه مند هستند و آرزوی موفقیت برای آن ها داریم.

سپس خبرنگار سوالی را مطرح کردند: “رسانه شهر آرا و شهرداری مشهد در رفع مشکلات محله های مشهد چه نقشی ایفا می کنند؟”

جناب موسوی مهر نیز پاسخ دادند: ” اگر رسانه شهرآرا را دنبال کرده باشید، ما شبکه های مختلفی برای افزایش سطح مشارکت و تماس مردم ایجاد کردیم. مثل شورای اجتماعی محلات که سابقه خوبی دارد. این رسانه کاملا میدانی است و عناصر فعال حوزه محلی را دخیل کرده است. در شناسایی، رفع مشکلات و مسائل برای حوزه های مختلف، کنش گری مردمی در  قسمت های گوناگون شهرداری طراحی شده است. اگر در محلات مرور کنید، خواهید دید در هر محله ما فرهنگسرا، شورای اجتماعی محلات، دفاتر تسهیل گری و … داریم.
در شهر آرا همچنین خبرنگاران محله نیز فعال هستند. حوزه دیگری که برای سطح تماس بیشتر طراحی شد، همین حوزه های محلی است. رسانه های محلی را اگر در کنار شورای محلات ببینید، خواهید دید اکه ابعاد مختلف کنش گری در حال تکمیل است. گام مهم دومی که برای رسانه ها مهم می باشد، مطالبه گری است. یعنی من شهرداری، باید مورد مطالبه رسانه های محلی قرار بگیرم تا مشکلات رفع شود. درست است ما سهم مردم را برای کمک به رفع مشکلات مشخص کردیم، اما به عنوان شهرداری تکالیفی داریم. به نظر من زیر ساخت هایی مثل رسانه های محلی هم می توانند در این سطح ورود کنند و مسیر رفع مشکل و مانع زدایی را در شهرداری هدایت کنند.
پس وظایف رسانه های محلی به این شکل است: ۱)شناسایی و واقعی سازی مسائل ۲) شناسایی راهکار ها و مطالبه گری برای حل مشکلات. در واقع وجود رسانه ها باعث حل بسیاری از مشکلات شهری شده است.”

سوال بعدی خبر نگار از جناب موسوی مهر: ” رویداد های بعدی که در این راستا شهرداری مد نظر دارد چیست؟”

و پاسخ جناب موسوی مهر به این سوال: ” کار اصلی شهروند، اثر گذاری در ارتقای سیمای رسانه ای شهر مشهد است. ما در حال تکمیل عناصر هستیم. یک سلسله رویداد دیگری تحت عنوان “روایت شهر”  را در پیش داریم. پایه محتوا در این رویداد حوزه فیلم سازی را شامل می شود و در ۴ ژانر با ۴ رویداد مختلف تعریف و طراحی شده است. مجموعه تفاهم نامه های ما با فاداوی، انجمن سینمایی جوان، بنیاد بین المللی امام رضا و حوزه هنری مکان های مختلف بسته شده است. بدین معنی که ما چرخه کاملی از محتوا تا تولید اثر فرهنگی با موضوع مشهد را طراحی کرده ایم. در این حوزه، تولید آثار هم انجام می دهیم تا حوزه رسانه محلی را به عنوان یک رسانه خارج از ساختار با عنوان رج تعریف کنیم و کارکرد های رسانه شهر آرا را نیز به عنوان زیر ساخت اصلی این جریان در نظر گرفته ایم. ما در شهر آرا پکیج کاملی در حوزه فضای مجازی و رویکرد مکتوب عناصر اثر گذار نقش افرین در ارتقای سیمای رسانه مشهد جمع آوری کرده ایم.  اواسط سال  ۱۴۰۲، تمام این اهداف به ثمر خواهند نشست.”

دیدگاه ها غیرفعال است