مصاحبه-تکافی

مصاحبه-تکافی


تکافی: گوشی های موبایل، میتواند محتوایی کاملا حرفه ای تولید کند.

مریم تکافی، کارشناس سوشال مدیا، درمورد آینده‌ی رسانه های محلی در مصاحبه بعد از کارگاه خود در رویداد رج گفت: خیلی از رویدادهای محلی هستند که وقتی توسط افراد همان محله فیلم گرفته می شوند و وارد سوشال مدیا می شوند، به سرعت انتشار پیدا می کنند. هم ایده محلی است و رویداد. اما چرا انقدر با اقبال عمومی مواجه می شوند؟ به این دلیل که اهمیتی ندارد که در یک محله کوچک رخ داده است، مهم این است که یک سری ارزش هایی دارد مثل ارزش های دربرگیری، ارزش های خبری یا جذابیت هایی که باعث می شود در سوشال مدیا بشدت منتشر شود. به نظر من وقت آن رسیده است که از این مرحله عبور کنیم و فقط به این فکر کنیم که چطور یک سوژه محلی را با خلاقیت و روش های مختلف پرورش دهیم، تا قابلیت این را پیدا کند که در گستره وسیعی منتشر شود.

تکافی درمورد کارگاه خودش گفت: کارگاه امروز درمورد خبرنگاری موبایلی بود. اینکه چطور می توان با همان تلفن همراهی که در جیب همه‌مان هست، محتوایی تولید کنیم که در عین تولید ساده و ارزان قیمت، در ابعاد بزرگ و گسترده منتشر شود یا حتی منجر به درآمدزایی شود. روی تکنیک های خلاقیت، تکنیک های داستان سرایی یا همان استوری تلینگ تمرکز داشتیم که فکر می کنم این شاه کلید ساخت یک محتوای جذاب است.
مریم تکافی، درباره اینکه آیا می توان برای تهیه محتوای مختلف فقط به گوشی تلفن همراه اکتفا کرد، گفت: موبایل تنها در موقعیت هایی محدودیت دارد که لنز آن جواب ندهد. مثلا بخواهید سوژه ای را از مسیر خیلی دوری تصویربرداری کنید، یا مثلا در فضایی تاریک مثل شب بخواهید فیلم برداری کنید. قطعا اینچنین محدودیت هایی برای شما وجود خواهد داشت. یا مشکل تمام شدن باتری و مشکل شارژ کردن، در غیر این صورت، در تمامی نقاط دنیا، ما فستیوال های بزرگی را شاهد هستیم که اختصاص به تولیدات موبایلی دارد. این مسیری که در ایران آغاز شده است، حدود ۱۰ سال است در خیلی از کشورها طی شده، یعنی از همان زمانی که گوشی های هوشمند در دسترس اکثر مردم قرار گرفت. من به شما اطمینان میدهم که برای تولید محتوای محله ای و رسانه ای، هیچ نیازی به دوربین های گران قیمت نخواهید داشت. همین گوشی های موبایل، به طور کامل نیاز شما را برطرف می کند و محتوایی کاملا حرفه ای تولید می کند. نمونه های این تولیدات را نیز داخل کارگاه منتشر کردیم و دیدیم که این ملموس و قابل دسترسی است.
این کارشناس سوشال مدیا به عنوان نقشه‌ی راه براب افراد دغدغه مندی که هم گوشی خوب در دسترس دارند و هم سوژه های مختلفی دارند، اما نمی دانند از کجا تولید محتوا را آغاز کنند، اینچنین گفت: این مبحث خیلی گسترده است و چندین کارگاه می طلبد. اما به صورت کوتاه باید عرض کنم که همه چیز از جرقه ایده، پردازش آن و زاویه دید ما نسبت به جرقه آغاز می شود. در واقع همه‌ی ما یک سری رویداد هایی را در شهر خود می بینیم. بارها با خود فکر می کنیم که این رویداد محلی قابلیت این را دارد که من در مورد آن تولید محتوا کنم. این سوالات که روح ما را تسخیر می کند و باعث ایجاد حساسیت هایی از قبیل اینکه سوژه کافی نباشد یا خوب نباشد، در ما می شود؛ بزرگترین مانع است. ما باید این مانع را برداریم.

وی درمورد توجه به ایده های مختلف افزود: ایده ای که به ذهنمان می رسد، تنها به این فکر کنیم که چطور و از چه زاویه ای می توانم به موضوع نگاه کنم، سپس دوربین را بردارم و به دنبال تولید محتوا برم. بعد از تولید محتوا، آن را به چندین نفر از دوستان نشان بدهم. اگر حداقل ۵۰ درصد افرادی که دیدند، آن را تایید کردند، یعنی محتوای تولید شده برای مردم نیز جذاب است. خیلی از محتواهای وایرال شده، به جهت دیده شدن منتشر نشدن؛ بلکه فقط یک سوژه ای بودند که به نظر جالب آمدند.
خانم تکافی درمورد اینکه رویداد های اینچنینی چقدر ممکن است روی تربیت رسانه های محلی تاثیر گذار باشد، افزود: این رویدادها خیلی مهم هستند. یک رویداد دو روزه برگزار شده که افراد مختلفی آمدند و تحربیات خود را منتقل می کنند. اگر من به عنوان شرکت کننده رویداد، به این توجه کنم که اساتید رویداد که درباره یک موضوعی صحبت می کنند، مسیری را که چندین سال است طی کرده اند را در اختیار من قرار می دهند. در این صورت سعی میکنم نکته های مهم را دریافت کنم، چراغ ها را در ذهنم روشن کنم و این ایده ها را پرورش دهم، در واقع مسیر خود را پیدا کرده ام. این رویداد ها به افراد کمک می کند تا جمع شوند و محتوایی را به اشتراک بگذارند، درباره آنها در تایم بین کلاس ها صحبت کنند، این صحبت ها خیلی می تواند تاثیرگذار باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است