مجید عسکری: رویداد رسانه ای محلی بستری برای شکل گیری ارتباطات در محلات است

نشست کارشناسی پیرامون بررسی مسئله ارتباط رسانه و محلات با محوریت رویداد رج، در محل روزنامه شهرآرا برگزار شد. در این نشست، مجید عسکری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در  این نشست عنوان کرد:  این رویداد و بحث رسانه ی محلی بستری را برای شکل گیری ارتباطاتی در محلات و فضای اجتماعی فراهم می‌کند که مردم هم تولید کننده و هم توزیع کننده ی پیام باشند. بحث رسانه ی محلی از اینجا آغاز می شود که ما به آدم ها صرفا با نگاه مصرف کننده نگاه نکنیم. دغدغه ی اصلی شکل گیری فعالان رسانه ای محلی این است که ما یک سری انسان های صرفا مصرف کننده ی رسانه ای نداشته باشیم بلکه با آدم هایی مواجه باشیم که بتوانند تولید محتوا کنند، درک مسائل داشته باشند و بتوانند نسبت به آن جامعه ی کوچک خودشان یک گروه اجتماعی تشکیل دهند.

مجید عسگری در رویداد رج

وی افزود: آیا هنر در مسجد و رسانه در محله اصالت دارد و مهم است یا روشی است برای کارهای مهم تر؟ این سوال خیلی مهمی است. یکی از ابزارهای تبلیغ در هر مسجدی تئاتر مسجدی بوده است. بچه هایی که در این تئاترها بوده اند بعد از مدتی می بینیم که روی تئاتر صحنه می ورد. از یک منظری کار محلی روشی برای شناسایی استعداد ها بوده است فارغ از اینکه آن اتفاقی که در مسجد و محله می افتاد چه میزان مفید و موثر بود. یکی از اهدافی که رسانه های محلی می توانند محقق کنند مشارکت در فضای کلان برنامه ریزی شهری است. اساسا وجود رسانه، تئاتر، سرود و از این قبیل مسائل در خود محله اهمیت دارد چرا که برخی موضوعات فرصت بروز در رسانه ی دیگر ندارد. هر زمان که رسانه ها مدرن تر شدند یک نسخه ی رسانه ی خُرد خود را ایجاد کردند. مثلا زمانیکه سایت ها گسترش پیدا کرد نسخه ای به نام وبلاگ نیز ایجاد شد. وبلاگ نوعی نشریه ی تجربی بود. یعنی فردی که آن رسانه ی کلان را ایجاد کرده است به این فکر بوده که بستر رسانه ی خرد، فردی و محلی آن را ایجاد کند.

عسکری در پایان گفت: در ایران مشکل این است که این بستر رسانه ای محلی، خرد و منطقه ای رسانه های مدرن جدی گرفته نشد. اگر رویداد «رَج» بتواند زنجیره تولید توزیع مصرف محلی منطقه ای را اصالت بخشد ، اتفاقی بزرگ است.

دیدگاه ها غیرفعال است